PERPIGNAN — De 31ste editie van het Festival de la Musique Sacrée in Perpignan zal plaatsvinden van 9 t/m 20 maart 2019. De internationale belangstelling voor dit festival groeit ieder jaar. Bezoekers komen vanuit heel Europa.

Tijdens het festival wordt ieder jaar een beiaardconcert geprogrammeerd in samenwerking met de 'Association des Amis du carillon de la cathédrale Saint-Jean-Baptiste de Perpignan'. Sinds 2015 omvat dit dynamische samenwerkingsverband een compositiewedstrijd voor beiaard. Voor de derde keer nodigt het Festival en de 'Les Amis du carillon' u uit om deel te nemen aan deze wedstrijd.

De winnende compositie zal in première gaan tijdens het beiaardconcert op zaterdag 13 april 2019 en gespeeld worden door de beiaardiers van de kathedraal, Elizabeth Vitu en Laurent Pie.

Voorwaarden

De voorwaarden voor deze compositiewedstrijd voor de stad Perpignan zijn:

• Compositie: voor twee beiaardiers.
• Duur: 2 minuten.
• Amédée Bollée beiaard: 46 klokken - 4 octaven c1 - c4, de c#, d# en g# ontbreken in het laagste octaaf, het instrument transponeert naar d1 (meer details omtrent het Bollée carillon van Perpignan worden op verzoek verstrekt).
• Thema: ieder jaar kent het Festival een thema. In 2019 zal het thema 'Nocturne' zijn, alhoewel het beiaardconcert een onderdeel zal vormen van een dag en een nacht van dans waarmee een heilig ritueel wordt uitgedrukt in een spirituele viering. De compositie zal als openingsstuk worden uitgevoerd van het beiaardconcert tussen een 'bagad' concert en dat van een 'coblà', als begeleiding van traditionele Bretonse en Catalaanse dansen. De compositie moet 'maestoso' zijn: met een dynamisch en briljant karakter.
• Datum van inzenden: voor 20 december 2018 naar Elizabeth Vitu (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).
• Publiciteit: de radio, en de lokale en regionale pers zullen verslag doen van het concert. Een nieuwsbericht zal naar beiaardorganisaties wereldwijd worden gestuurd.

Prijs

De laureaat zal een prijs van 500 euro ontvangen. De winnende compositie wordt door American Carillon Music Editions gepubliceerd.

Jury

Leden van de jury zijn: Michel Peus (concertpianist, gepensioneerd vice-directeur van het Conservatoire à Rayonnement Régional Perpignan-Méditerranée, oprichter en artistiek directeur van het Festival International de Piano in Elne), Jean-Philippe Cazenove (contra-bassist, internationaal concertgever), en Christine Laugié-Vanhoute (maître-carillonneur en beiaarddocent van de Muziekschool van Pamiers - een afdeling van de Franse Beiaardschool in Douai, oprichtster van de organisatie 'Les Carillons en Pays-d'Oc'). De jury zal de winnaar half-januari 2019 officieel bekendmaken.

 

GRONINGEN — In september 2018 organiseert de Stichting Martini Beiaard Groningen een viertal beiaardconcerten op het carillon van de Martinitoren. Op alle donderdagavonden in die maand zullen gerenommeerde beiaardiers een concert van ongeveer een uur verzorgen. De aanvangstijd is 19.30 uur.

Op 6 september is Janno den Engelsman de eerste gast. Hij is beiaardier (en organist) in het zuiden van het land: Middelburg, Zierikzee en Bergen op Zoom.

Op 13 september is Arie Abbenes te beluisteren. Oud-docent aan de Nederlandse Beiaardschool te Amersfoort en jarenlang (stads)beiaardier van  Eindhoven, Asten, Oirschot en Utrecht.

Op 20 september is het de beurt aan Wim Ruitenbeek. Hij speelt voornamelijk in het midden van het land: Harderwijk, Nijkerk, Tiel, en Velsen.

Op 27 september wordt de reeks afgesloten door Bernard Winsemius. Hij is eveneens oud-docent van de Nederlandse Beiaardschool en emeritus-stadsbeiaardier van Haarlem en Amsterdam. Jarenlang was hij tevens docent orgel aan het conservatorium te Rotterdam. Nog altijd is hij organist van de Nieuwe Kerk in Amsterdam.

De beiaardconcerten zijn het beste te beluisteren op het Martinikerkhof. Daar zijn ook programmaboekjes verkrijgbaar. Klik hier voor het downloaden van een programmaboekje. Aan de gastbeiaardiers is gevraagd een programma te brengen dat de luisteraars een bijzonder palet van beiaardklanken voorschotelt.

GRONINGEN — Stichting Klokkenspel Groningen viert jubileum met tal van activiteiten. Ruim 400 luidklokken, 7 carillons en 25 automatische klokkenspellen vormen een belangrijk deel van ons provinciaal cultureel erfgoed. De omvang van het Groninger klokkenbezit kent in Nederland zijn weerga niet. Om dit erfgoed te behouden, te herstellen, waar mogelijk uit te breiden en het gebruik ervan te bevorderen, is 25 jaar geleden de Stichting Klokkenspel Groningen (SKG) opgericht.

In het kader van haar jubileum organiseert de SKG, gedurende de maanden mei tot en met oktober, een aantal evenementen die de doelstellingen van de stichting op een bijzondere en nadrukkelijke wijze onder de aandacht wil brengen bij bestuurders, (cultuur)professionals en de Groninger bevolking.

Komende activiteiten

De stichting is voornemens om op 22 september in de kapel van de Martinikerk een seminar te houden. Het ligt in de bedoeling de 9e editie van het Gronings Beiaardboek, met composities van Groninger beiaardiers, tijdens deze bijeenkomst te presenteren. Dit boek vormt een aanvulling op een bestaand repertoire.

Tot slot staat op 20 oktober een excursie op het programma naar klokkentorens in Veendam en omgeving die open staat voor belangstellenden.

Activiteiten die dit jaar hebben plaatsgevonden

Op 22 mei goot de firma Laudy- in de open lucht - een klok op initiatief van het Museum Heiligerlee. Dit in het kader van de herdenking van de Slag in Heiligerlee en de 80-jarige oorlog. De SKG financierde de kroon van deze herdenkingsklok.

Op 9 juni vond een luidklokken-estafette plaats. Door op afgesproken tijden te luiden konden één of meer routes van aan elkaar doorgegeven klokluidingen ontstaan, die uiteindelijk uitkwamen op de Groninger Martinitoren.

In de week van 23 -29 juli werden concerten georganiseerd op de beiaarden van Appingedam, Groningen (Martinitoren en Academiegebouw), Heiligerlee, Middelstum, Winschoten en Veendam.

Op 31 augustus begint de Zwolse Beiaardmaand 2018. Een kleurrijke serie concerten op de Taylorbeiaard van de Peperbus, maar ook op reizende beiaard, wordt gegeven door een keur van beiaardiers.

De maand duurt tot en met 22 september en de concerten vinden plaats op vrijdagen en zaterdagen. Klik hier voor het volledige programma.

De derde aflevering van 'Hack the bells' wordt gehouden in Maastricht. Wie komt met het beste idee om een carillon te promoten? Iedereen mag meedoen! Er zijn prijzen voor de beste ideeën, maar let op: van die prijs mag je maar een deel zelf houden. Is er nog een idee dat door niemand bedacht is? Roept u maar!! Tip: gewoon mooi, gevoelig, boeiend, verstild, dramatisch, .....(vul verder zelf maar in) op het instrument spelen - komt daar nog iemand op?

Klik hier voor informatie: www.hackthebells.org 

DEN HAAG — Het moest er eens van komen. Sinds het boek van André Lehr uit 1959 is er geen omvangrijk werk over de gebroeders Hemony meer verschenen. In die leemte heeft historica en oud-stadsbeiaardier drs. Heleen van der Weel nu voorzien. Op 31 mei werd in de historische leeszaal van het Vredespaleis haar boek ‘François en Pieter Hemony. Stadsklokken- en geschutgieters in de Gouden Eeuw’ gepresenteerd.

Tijdens de bespeling van de Vredesbeiaard door Henk Groeneweg werden de gasten ontvangen in het Vredespaleis. Gastheer is Jeroen Vervliet, de bibliothecaris van het Vredespaleis, die het boek beschrijft als een bedrijfsgeschiedenis, een sales & marketingboek, een familiegeschiedenis, kortom een boek waarin het klokken- en geschutgieten in een ruime context wordt geplaatst en waarin niet alleen de techniek van het gieten wordt besproken.

Heleen van der Weel vertelt hoe zij zich al vele jaren met het werk van de gebroeders Hemony heeft beziggehouden en heeft als motto voor haar speech: ‘Er zijn geen landen waar hun klanken niet worden gehoord’. Dat geldt niet alleen voor klokken maar ook voor de kanonnen, niet direct te rijmen met de missie van het Vredespaleis... De Hemony’s hebben daarmee wel een fortuin vergaard en daarover was door de weinige erfgenamen veel gedoe. Daarentegen hebben zij ook kanonnen omgesmolten voor vredelievende doeleinden. De Atlas op het paleis op de Dam is daar een voorbeeld van.

Na een film over de klokkengieterij van de firma Eijsbouts in Asten vertelt prof. dr. Simon Groenveld waar de locaties van de gebroeders Hemony, die in feite elk hun eigen bedrijf runden, zich bevonden. Van Zutphen en Amsterdam waren die al bekend. Dat bleek niet alleen uit geschriften maar ook uit schilderijen, tekeningen en etsen. De gieterij had namelijk een opvallende dakvorm om de ongezonde dampen die ontstaan bij het gieten, af te voeren. Zo is aan de hand van omringende gebouwen en stadsplattegronden te herleiden waar de gieterij heeft gestaan.

De locatie in Gent is nog maar kort geleden vastgesteld. Uit een oud document bleek dat op die plek thans een hotel staat (grappig idee om als beiaardier boven een gietkuil van een Hemony te logeren...).

Tenslotte biedt Heleen van der Weel eerste exemplaren van het boek aan aan de gastheer Jeroen Vervliet en dr. Frits Zwart, directeur van het Nederlands Muziek Instituut. Met een hapje en een drankje wordt de presentatie op deze unieke locatie besloten.

Dick Klomp


Heleen B. van der Weel, François en Pieter Hemony. Stadsklokken- en geschutgieters in de Gouden Eeuw. 416 blz. gebonden, geïllustreerd (kleur), ISBN 978-90-8704-680-4, winkelprijs € 35,-. Het boek is verkrijgbaar via de boekhandel en kan worden besteld bij Uitgeverij Verloren te Hilversum, tel. 035-6859856, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..